AutoIn tilpasser seg dine behov, vi strekker oss litt lengre for å forenkle din hverdag

Ved skade eller problemer med din skade

FAQ

Ofte Stilte Spørsmål  

Ofte stilte spørsmål om AutoIn Bilskade, generelt om bilskade og billakkering, skadevurdering og prising/taksering, reparasjon, forsikring, betaling, garanti og eventuelle problemer.

  1. Husk alltid på din egen sikkerhet på ulykkesstedet, prøv å forbli rolig.
  2. Finn ut hva som har skjedd og hvor alvorlig kollisjon det dreier seg om. Er det personskader? Hvor mange har skadet seg?
  3. Ved større skade eller personskade:
    1. Ring for å varsle om ulykken 112 for politiet, 110 for brannvesenet og 113 for medisinske nødsituasjoner.
    2. Skru på nød blinklys (trekant) på bilen, ta på refleksvest og sett opp en varseltrekant for å varsle andre trafikanter.
    3. Gi førstehjelp så godt du kan.
    4. Se til at de skadete får puste og sikre blodsirkulasjonen deres. Når det trengs, åpne luftveiene og stopp blødninger. Se til at de skadete holder seg varme og rolige mens dere venter på profesjonelt redningsmannskap. Følg med på tilstanden til de som skal hjelpes helt til redningsmannskap ankommer stedet.
    5. Fortell alt du vet om kollisjonen til redningsmannskapet.
  4. Ved behov for veihjelp/bilberging:
    1. Ring enten Viking eller NAF for veihjelp.
    2. Si at du ønsker at bilen skal fraktes til AutoIn Bilskade, så kan vi ta oss av den videre prosessen.
  5. Når situasjonen er under kontroll, enten direkte rapporter skade til forsikringsselskap, eller om det ikke er tid noter deg og verifiser navn (se id), mobilnummer, skiltnummer på kjøretøy, og ta bilder av skader på alle kjøretøy samt skilt nummere.
  6. I etterkant av dette, bestille time online for skadetaksering hos oss så hjelper vi deg med alt videre i prosessen rundt alt av bilskade (inkludert glass).

Link til dette svaret

Du kan når som helst finne ledige time ved å bestille time online for skadetaksering, hvor vi foretar en taksering/prisvurdering av skadene på din bil.

Ved forsikringsskade rapporter helst skade til forsikringsselskapet direkte ved skade tilfellet, men om det ikke ble gjort kan vi hjelpe deg med dette når du er hos oss for time.

Link til dette svaret

AutoIn setter pris på skaden (skadetakst), og om du går videre med tilbud fra oss håndterer vi alt for deg:

  • Koordinerer vi med forsikringsselskapet ditt (Ved forsikringsskade)
  • Bestiller vi deler til reparasjonen (Ved behov)
  • Avtaler vi tidspunkt for reparasjon med deg
  • Reparerer bilen i forbindelse med skade i samsvar med verkstedforskriften, og ønsker fra deg som kunde.
  • Sier ifra når bil er ferdig og kan hentes

Link til dette svaret

Takst, eller skadetakst, er fagutrykket på en prisvurdering av skader på bilen din, som vi gjør når du kommer til oss for skadetaksering. Dette er en gratis og uforpliktende tjeneste.

For forsikringsskader er det viktig at du rapporterer skaden til forsikringsselskapet ditt før du kommer til oss, når vi har fortatt en taksering så er det forsikring som må godkjenne dette før vi kan gå videre med skadereparasjon.

Link til dette svaret

Ja, du bestiller time enkelt selv her, dette er helt gratis og uforpliktende: Bestille time online for skadetaksering.

Eventuelt for mindre skader kan du sende inn en fototakst, da må du passe på å ta gode bilder i godt lys, og flere bilder per skade. Det kan hende vi ber deg komme innom for å vise skaden om det er vanskelig å bedømme skaden på bildene.

Link til dette svaret

Ja. Det har ingenting å si hvilket forsikringsselskap du er kunde hos. AutoIn Bilskade utførere bilskade reparasjon for alle forsikringsselskapene. For skadeserstatning trenger forsikringsselskapet ditt en skademelding. Hvis skademeldingen ennå ikke er gjort, hjelper vi deg gjerne med å gjøre dette når du tar bilen din til skadetaksering.

Hvis saken er i orden, så behøver vi bare informasjon om hvor bilen din er forsikret og skadenummer på saken. Vi leverer de nødvendige informasjoner i form av skadetaksering med kostnadsanslag til forsikringsselskapet ditt når skadetakseringen har blitt gjort.

Link til dette svaret

Våre Skadetakst avdelinger er avdelinger som kun utfører skadetaksering, og ikke reparasjon. Dette er for å gjøre det enklere for deg som kunde å få en rask taksering av skaden din, uten at du må reise langt for å komme til en fullverdig AutoIn Bilskade avdeling.

Link til dette svaret

Hos AutoIn Bilskade kan du få alle bilmerker reparert, uansett alder eller modell. Vi er også autorisert skadereparasjonskjede for Tesla og partner av NIO. Vi arbeider alltid etter produsentenes instrukser slik at den opprinnelige garantien på bilen din alltid beholdes.

Link til dette svaret

Hos AutoIn Bilskade får du enkelt hjelp med alle typer reparasjoner av både mindre og større skader, både rene lakkskader, karrosseriskader, plast og glass skader. Vi er en totalleverandør av skadetjeneste.

Link til dette svaret

Ja. Vi utfører reparasjonsarbeider uansett eieforholdet til bilen. Bestille time online for skadetaksering så vi hjelper deg videre i skadesakprosessen.

Link til dette svaret

Før du leverer bilen hos oss anbefaler vi at du:

  • Tømmer bilen for personlige eiendeler.
  • Tar med bilnøkler og eventuelle tilhørende nøkler (f.eks. hjullåsnøkkel).
  • Sørger for at nødvendige dokumenter (f.eks. skademelding) er tilgjengelige dersom det er relevant.
  • Gir beskjed om spesielle forhold vi bør være oppmerksomme på (f.eks. ekstrautstyr, elektronikk).
  • Ved levering: Slå av eventuell PIN-kode slik at vi kan kjøre bilen inn på verkstedet.
  • Lever bilen ren, slik at både du og vi kan se over bilen en siste gang før reparasjon.

Dette gjør prosessen raskere og enklere både for deg og oss.

Link til dette svaret

Reparasjonstiden avhenger av skadens omfang og tilgjengeligheten av reservedeler. Vi gir deg et estimat på reparasjonstiden når vi har gjort en taksering av skaden.

Underveis i reparasjonen kan det avdekkes behov for ytterligere deler eller mer omfattende lakkering for å unngå fargeforskjeller. Dette vil i de fleste tilfeller forlenge reparasjonstiden.

Vi forsøker alltid å utføre reparasjoner så raskt som mulig og sier fra så snart bilen er ferdig.

Link til dette svaret

Vi sender deg en ny SMS eller ringer deg når bilen din er klar til å bli hentet.

Link til dette svaret

Ja. Når du bestiller reparasjon hos oss, så fortell også om du har behov for erstatningsbil i den tiden bilen din er på verkstedet.

Vi ordner det gjennom våre bilutleiepartnere og sørger for at erstatningsbilen er klar på vårt verksted til det avtalte tidspunktet. Du leverer inn erstatningsbilen når du henter den reparerte bilen din.

Forsikringsskade: Det er viktig at du sjekker med forsikringsselskapet ditt om de dekker leiebil i den tiden bilen din er på verkstedet. Merk også at forsikringen ofte ikke dekker leiebil etter at bilen din er ferdig reparert, så vi anbefaler å hente bilen så fort som mulig.

Privat skade: Du må selv dekke leiebilkostnadene.

Link til dette svaret

Privat skade: Du betaler hele reparasjonskostnaden selv.

Forsikringsskade: Normalt betaler du kun egenandel og eventuel avkortning når du henter bilen, vi fakturerer resten direkte til forsikringsselskapet ditt.

Viktig å vite ved forsikringsskader:

  • Skyld: I tilfeller hvor forsikring ikke har avgjort skyldforhold, kan du måtte betale hele reparasjonen først og få refundert i etterkant av forsikringsselskapet.
  • Avkortning: Forsikringsselskapet kan redusere erstatning dersom bilens tilstand eller kilometerstand avviker fra det som er oppgitt i forsikringen.
  • Tredjepart: Egenandel, eventuell avkortning, dekning og skyldforhold avgjøres mellom deg og forsikringsselskapet. AutoIn kan ikke påvirke disse avgjørelsene.
  • Bedrift: Avgiftspliktige bedrifter betaler MVA for skadereparasjon ved forsikringsskader.
  • TIPS: Sjekk med din forsikring før du leverer bilen for å bekrefte egenandel, eventuell avkortning og leiebildekning.

Har du spørsmål om betalingen, kan du alltid kontakte oss på telefon 02030 eller din avdeling direkte.

Link til dette svaret

Ja, det gjør den. De profesjonelle reparatørene hos AutoIn Bilskade ser til at bilen din alltid blir reparert etter produsentenes instrukser slik at originalgarantien på bilen din alltid blir beholdt. Vi er meget nøye på at sikkerheten, brukbarheten og holdbarheten av bilen din forblir i samme stand som før skaden oppsto. Vi tilbyr garanti på alt reparasjonsarbeid vi utfører.

Link til dette svaret

Vi har full garanti på vårt arbeid, så om du oppdager noe med reparasjonen i etterkant som ikke ble oppdaget ved overlevering, ta kontakt med avdelingen der jobben ble utført, så håndterer vi eventuell reklamasjon/utbedring sammen med deg.

Du kan også ta kontakt med vår kundeservice på telefon 02030 i vår telefontid (07–18).

Merk: Det gis ikke garanti på lakkering i forbindelse med rustreparasjoner. Dette er standard praksis i bransjen på grunn av at rust kan komme tilbake senere uansett behandling.

Link til dette svaret

En liten steinsprutskade på frontrute kan ofte ordnes ved å reparere den.

Men hvis steinsprutskaden har begynt å utvide seg eller det er sprekk i glasset, må frontrute skiftes til en ny

Med andre ord lønner det seg ofte å gjøre noe med glass skader med en gang

Link til dette svaret

Skifte av frontrute ordnes vanligvis i løpet av en arbeidsdag.

Link til dette svaret

Hvis du har glassforsikring betaler forsikringsselskapet reparasjonen av frontrute i sin helhet slik at reparasjonen er gratis for deg.

Hvis bilen din har fullkasko eller glassforsikring betaler du bare egenandelen for skifte av frontrute. Prisen på å en ny frontrute påvirkes av glassmodellen og eventuelle tilleggsegenskaper som kamerateknikk og oppvarming.

Link til dette svaret

Vi har spesialisert oss på reparasjon av kollisjonsskader og lakkskader. Dessverre er ikke rustarbeider en del av tjenestene våre.

Det gises derfor ingen garanti på lakkering i forbindelse med rustreparasjoner, eller dersom det oppstår bobler eller gjennomslag i lakk som skyldes rustutvikling.

Det er standardpraksis i bransjen fordi:

  • Rust er vanskelig å fjerne 100 %
  • Rust kan komme tilbake under lakken, selv etter grundig behandling.
  • Ofte avdekkes mer rust etter demontering enn først antatt

Link til dette svaret

Ja, hvis bulken i karosseriet på bilen din er liten og den lakkerte overflaten rundt skaden er intakt kan den i de fleste tilfeller repareres etter PDR-metoden (Paintless Dent Repair) uten å måtte lakkeres.

Metoden blir vanligvis brukt til å reparere småskader eller bulker på siden av bilen som har oppstått f.eks. på en parkeringsplass.

Link til dette svaret

Ja, hvis lakkskaden er overfladisk, som en liten ripe uten bulker, kan vi utføre spotpaint hvor vi lakkerer kun området som er påvirket. Merk at dette avhenger av farge på bil, da enkelte farger kan være vanskelig å få til å matche 100% med denne metoden. Bestille time online for skadetaksering så kan vi se på skaden samme med deg og komme med anbefaling/muligheter med hvordan skaden kan utbedres.

For felgskader kan vi lakkerer felgene, om det er bulker/hakk i felgene kan vi utbedre skadene før lakkering.

Link til dette svaret

Når bilen har fått en stor skade, og forsikringsselskapet har konkludert med at bilen skal innløses/vrakes, sender forsikringsselskapet ett tilbud til deg.

Ved godkjent tilbud skal nøkler og alle sett med tilhørende dekk (vinter/sommer hjul) leveres til verkstedet hvor vrak er lokalisert, slik at innløsningsprosessen kan fortsette. Husk å sjekke at du har hentet alle private eiendeler før bilen går videre til kondemnering/nye eier.

AutoIn utbetaler ikke noe beløp som er avtalt med forsikringsselskapet. Det er ditt forsikringsselskap som er ansvarlig for dette og bør informere deg.

Hvis skaden ikke dekkes av forsikringsselskapet, må du som eier av vraket avtale henting av din bil fra Autoin parkeringsplass.

Viktig å vite: Vi leier parkeringsplass av Oslo kommune, dersom vraket står hos Autoin i over 30 dager etter bil er innløst, må vi beregne en fast parkeringsavgift per dag på 350,- eks. mva. Det er med andre ord viktig med en rask avgjørelse om hva som skal gjøres videre med vraket. Etter at innløsningen har skjedd.

Link til dette svaret

AutoIn Bilskade AS har flere avdelinger i Norge:

  • I Oslo har vi følgende avdelinger:
    • Bjørnerud, Søndre Nordstrand
    • Alnabru, Alna
    • Økern, Hasle (kun skadetaksering)
  • I Akershus har vi følgende avdelinger:
    • Hvam, Lillestrøm
    • Billingstad, Asker
  • I Østfold har vi følgende avdelinger:
    • Årvollskogen, Moss
    • Tunejordet, Sarpsborg
    • Rolvsøy, Fredrikstad
  • I Bergen har vi følgende avdelinger:
    • Nyborg, Åsane
    • Kokstad, Ytrebygda (kun skadetaksering)

Med våre avdelinger dekker vi hele Oslo-området, Akershus, Østfold og Bergensregionen.

Link til dette svaret

Vi har full garanti på vårt arbeid, så om du har oppdaget noe med reparasjonen i etterkant som ikke ble oppdaget ved overlevering, ta kontakt med avdelingen du fikk jobben utført på så håndterer vi eventuell reklamasjon/utbedring sammen med deg.

Eller du kan ta kontakt med vår kundeservice på telefon 02030 i vår telefontid (07-18).

Merk: Det gis ikke garanti på lakkering i forbindelse med rustreparasjoner, les mer på eget rust punkt.

Link til dette svaret

Etter reparasjonen får du en SMS fra oss som du kan svare på og vurdere servicen som du fikk hos oss, i et skala fra 0 til 10.

Link til dette svaret

Propose a New Question